Iceland weekend, part 1 -mammat ihan lomalla

Kun omistaa ystävän, jonka kanssa jakaa ilot, surut, syömättä jääneet sämpylät ja toisinaan myös vaatteet, on kovin etuoikeutettua kokea yhdessä asioita myös kotimaan rajojen ulkopuolella. Kun elämänasenne, huumori, kuukautiskierto, ruokailurytmi, siisteyskäsitys ja yhteinen sanaton kieli vielä osuu kohdilleen, niin helppoa valloittaa yhdessä maailman niitä kolkkia, joissa ei kumpikaan ole aiemmin käynyt. Tällä kertaa itsellemme äitienpäivälahjan talven pakkasten aikoihin buukkasimme ja suunnaksi arvoimme Islannin. Ja tässä pieni matkakertomus/kuvakokoelma viikonlopultamme. Siltä viikonlopulta, kun Suomessa rikottiin helleraja. Me suuntasimme Islantiin mukanamme kuoritakkia, villasukkaa, pipoa, hanskaa. Ja oikeasti, kotisuomen helteet eivät haitanneet. Se, ken matkustaa Islantiin, tuskin valitsee tätä matkakohteeksi säiden vuoksi. Olimme siis hyvin tietoisia, että saamme kokea kaikki mahdolliset säätilat lyhyessä ajassa. Ja koska sää ei ole ennenkään rajoittanut tekemisiämme tai tekemättä jättämisiämme niin se ei tehnyt sitä tälläkään kertaa. Toki myönnettäköön, että muutaman kerran saatoimme huppua päähän vetäessämme todeta, että "Saakeli miten voi olla kylymä!"

Perjantaina lentomatkamme kesti Hki-Keflavik/Reykjavik sen verran, että kun lähdimme 15.35 niin perillä olimme klo 16. Nopeaa toimintaa, aikaerolla pelaten. Ja nopeitahan me savo-karjalan naiset tunnetusti ollaan! Vieressämme lentokoneessa istui amerikan suomalainen iäkäs rouva, joka puhutteli meitä "kauniit tytöt" nimellä ja kun jossain vaiheessa ammattimme opettajina tuli esille, hän vaihtoi kielen englanniksi.  "Kauniit tytöt" kertoivat rouvalle olevansa yli 40-vuotiaita, johon saimme häneltä Olette hyvin säilyneet-statuksen. Ja lisäksi olimme "hyväsydämisiä" kun autoimme rouvalle matkalaukkua ylähyllyltä. Ja nyt nämä "kauniit tytöt" olivat maailmalla. Reissulla, jota oli odotettu ja jonka odotuksen voimin monta ikävää asiaa jaksoi ohittaa.

Perjantaina yritimme varata lippuja sekä bussia Blue Lagoonille, mutta se jäi kokematta aikataulullisista syistä. Sitä emme kuitenkaan osaa nyt harmitella, koska saimme tilalle varmasti monta muuta, ennen näkemätöntä kokemusta.
Kuten esimerkiksi Hotel Reykjavic Centrumin tarjoaman 1 queen sängyn sekä kylpyammeen. Olimme lisätietoihin hotellia varatessamme kirjoittaneet seuraavaa: "Two tired mamas and teachers off for the weekend, wishing for a spacious and nice room with a bath and view". Ja kun varausjärjestelmään klikkailtiin muut vaihtoehdot, ohjelma kaatuili pariin otteeseen ja kun tietoja syötimme sitten uudelleen ja vielä kerran uudelleen, olimme unohtaneet yhdestä sängystä toivoa kahta. Ja kun tätä menimme sitten respaan selvittämään, ystävällinen asiakaspalvelija kertoi, että tämä sänky on meillä ollut ykköstoiveena ammeen kanssa. Eikä huoneen vaihtaminen juuri silloin ollut mahdollista. No, tokihan me yhteinen kuninkaallinen sänky ollaan jaettu ennenkin, joten ei ollut ongelma. Naurua aiheesta kuitenkin on riittänyt ja varmaan respassakin on ollut mielikuvitus vilkkaana kahden suomalaisen väsyneen mamman yhteisestä pedistä.

Kiertelimme Reykjavikin keskustassa ja söimme hyvin eikä aikaero rasittanut mieltämme. Ihmettelimme itsekin, että näin sitä vaan pizzaa syödään puolen yön aikoihin Suomen aikaa eikä väsytä yhtään. Ei, vaikka takana työpäivä ja matkustaminen. Tänne nukkumaan olla tultu! Ja kun sitä unta ei kuitenkaan riittänyt edes kahdeksaan saakka. Vuokra-auton varausta heti aamutuimaan ja niin lähdimme kiertämään eteläosaa autollamme.  Todellakin yhteen päivään, jopa yhteen tuntiin, voi mahtua kaikenlaiset säät: aurinkoa, pilviä, sadetta, tuulta, lunta. Kaikkeen on hyvä varautua vaatetuksella, sillä Islanti on nimenomaan ulkoilmaihmisen maa. Sade ei ole este, ei edes hidaste. Sää on asennekysymys ja onneksi me matkaajat tämä saman ajatuksen jaamme. Tällä autoreissulla keskityimme eteläisen osan kiertämiseen: Skogafoss, Black Sand Beach, Seljalandsfoss sekä Seljavallalaug, josta kirjoitettu yhdessä ystäväni kanssa seikkaperäinen kirjoitus. Se siis seuraava postaus.

Jos koko tämän pienenkin loman olisi viettänyt Reykjavikissa, olisimme jääneet monesta ainutlaatuisesta hetkestä ja paikasta paitsi. Ja todennäköisesti olisimme tutustuneet Reykjavikin öiseen elämään, sillä silloin kaupunki tuntui heräävän eloon. Silloin, kun me nukuimme. Tai yritimme nukkua. Mutta, koska aika oli rajallinen, keskityimme kokemuksiin luonnon ihmeiden äärellä ja vuokrasimme auton. Autoilu sujui helposti (kiitos ystäväni), eikä liikennettä juurikaan ollut. Maassa on 90 nopeusrajoitus. Ehdottomasti suosittelemme auton vuokraamista jos kiinnostaa tutustua edellä mainittuihin kohteisiin. Nämä kaikki on mahdollista kiertää yhden päivän aikana ja takuulla Islantiin ensikosketusta tekevät saavat näin monipuolisemman kuvan maan ainutlaatuisuudesta. Välillä tuntui, että olemme unessa, ja että onko tämä totta ollenkaan. Voiko tällaista maata olla. Karua mutta jollakin omituisella tavalla kiehtovaa. Päätimme, että palaamme uudelleen mahdollisimman pian. Seuraavat matkakohteet on jo mietitty ja kuski valittuna. Pikaloman suuret vaikutukset, rakkaat rikkaat kokemukset, yhteiset hauskat muistot. Naurettu niin, että vatsaan sattuu vieläkin. Islanti valloitti meidät. Molemmat matkattu yli 20 eri maassa, mutta tämä oli jotakin ihan uutta. Sellaista, jonka tutkimiseen tarvitaan vielä muutama reissu.